Problemen die kunnen ontstaan na chiptuning!

Wanneer je jouw auto wil laten chiptunen kunnen er een aantal problemen ontstaan. Als jouw auto een chip-tuning ondergaat, is het belangrijk dat de uitvoering wordt gedaan door een vakkundige monteur. Ook je persoonlijke wensen en doelen zijn niet geheel onbelangrijk. Wat wil je precies met de tuning doen/bereiken? Als je goed over dit soort zaken nadenkt kunnen er veel problemen voorkomen worden.

Oorzaken van problemen bij chiptuning

Normaal gesproken hoeft tuning niet ten koste te gaan van de levensduur van jouw auto of motor. Voor chiptuning zijn software, programmeerapparaten en ervaring nodig. Niet alleen wordt de binnenkant van de chip bewerkt, ook de buitenkant moet vaak gesoldeerd worden. Veel problemen kunnen ontstaan doordat het gemonteerde materiaal van slechte kwaliteit is of gaat slijten. Vaak wordt chiptuning gezien als een van de beste manieren om te tunen, echter zijn er wel een paar essentiële aspecten waar naar je moet kijken. Natuurlijk moet er een goede software in zitten en aansluiten op de software van jouw eigen auto. Dit is niet alleen voor chiptuning van belang, ook bij OBD tuning en andere manieren van tuning is dit essentieel. Zoals al vermeld moet er bij chiptuning ook tastbare gereedschappen aan te pas komen.

Verschil in kwaliteit

Diensten verschillen nogal in kwaliteit, daarom kan het zo zijn dat de montage wellicht minder stevig is dan bij andere auto’s met een chiptuning. Als er niet op de juiste manier gemonteerd is of de software is niet goed, kunnen er verschillende mankementen ontstaan. De verschillen in resultaten per voertuig zijn eigenlijk bijna niet te verhelpen. Het rendement van het tunen ligt vaker hoger bij auto’s die een turbo hebben.

Foutmeldingen na de plaatsing

Er kunnen, nadat er een tuning heeft plaatsgevonden, eigenaardige foutmeldingen verschijnen bij het stuur. Denk hierbij aan het branden van enkele dashboardlichten en afwijkende (brandstof) meters. Ook kan het zo zijn dat het verbruik van de brandstof sterk gaat wisselen. De garantie kan ook een klein heikel punt zijn nadat je auto is gechiptuned. De garantie is per dealer en fabriek namelijk verschillend. Soms wordt de originele garantie behouden, soms wordt er een garantie verstrekt door de chiptuner. Deze garantie blijft meestal slechts beperkt tot enkele jaren.

Extra slijtage

Een ander veel voorkomend probleem die kan ontstaan na het chiptunen van een auto is extra slijtage. De slijtage van bepaalde onderdelen kunnen namelijk een stuk sneller gaan dan voorheen. Zo is algemeen bekend dat de boegies minder lang meegaan nadat een auto chiptuning heeft ondergaan. Dit effect zal worden versterkt als de bestuurder voornamelijk korte ritten maakt. Ook de zuurstofsensoren kunnen bij sommige auto’s sneller gaan slijten dan gebruikelijk.

De garantie kan vervallen

Naast problemen met de auto zelf kan ook de fabrieksgarantie van de auto vervallen. Je moet goed opletten of dit ook geld voor jouw auto. Vanaf 2010 zijn namelijk veel grote autoproducenten dit in de algemene voorwaarden gaan opnemen. Dit kan ervoor zorgen dat je bij schade voor onaangename verassingen komt te staan. Het is belangrijk dat je daarom de vorm van chiptuning daarop aanpast. Het is mogelijk om door middel van een powerbox het verlies van een fabrieksgarantie te voorkomen. Dit komt omdat de powerbox weer makkelijk te verwijderen is zonder dat het sporen achterlaat. Zo weet de autofabrikant niet dat de auto gechiptuned is en zal je gewoon een beroep kunnen doen op de fabrieksgarantie.

Conclusie

In de meeste gevallen zal je gewoon probleemloos gebruik kunnen maken van je gechiptunde auto. Er zijn echter uitzonderingen en het is belangrijk dat je goed oplet bij welke garage jij jouw auto laat tunen. Lees je van tevoren goed is en dit kan veel problemen voorkomen. Ook doe je er verstandig aan om gebruik te maken van een powerbox. Deze goede voorbereiding zal ervoor zorgen dat jij uitsluitend profijt trekt uit jouw chiptuning.