29 maart 2018

Toekomstbestendig bestuur / artikel

GemeentePioniers beloont innovatieve digitale dienstverlening

GemeentePioniers Zuidhorn en Dongen zijn gisteren uitgeroepen tot beste digitale dienstverlener 2018! Zuidhorn zet blockchain technologie in om gezinnen met een kindpakket met hun telefoon te laten betalen. Dongen gebruikt Whatsapp verzendlijsten om inwoners te informeren in het geval van werkzaamheden. De afgelopen tijd zijn er meer innovatieve en maatschappelijk relevante voorbeelden van digitale dienstverlening bij de overheid verzameld door een groep trainees van DisGover. Het doel? Het aanmoedigen van die ideeën en het inspireren en stimuleren van andere overheden om dienstverlening nog beter te maken. In de vorm van een spannende competitie.

GemeentePioniers award 2018

Van de 30 aanmeldingen zijn de 6 meest inspirerende voorbeelden genomineerd voor de Gemeentepioniers award 2018. Vijf gemeenten en één waterschap gingen door naar de finale. Een publieksprijs én een juryprijs werden uitgereikt tijdens het VNG congres ‘Back to the Future’. Van de 1360 publieksstemmen ging maar liefst een derde naar de Gemeente Dongen. Een vakkundige jury heeft de juryprijs toegekend aan de blockchain toepassing in het kindpakket van Zuidhorn vanwege de vooruitstrevendheid en gebruiksvriendelijkheid van het initiatief. De jury bestond uit Jan Fraanje (Voorzitter VDP), Carolien Nicolai (lid actieteam Gebruiker Centraal) en Ingrid Hoogstraate (adjunct directeur VNG Realisatie).

De beste digitale dienstverleners

  • Juryprijs: Kindpakket van de Gemeente Zuidhorn

Zuidhorn gaf al een aantal jaren het Kindpakket uit: drie papieren vouchers van ieder 50 euro per kind, in één keer in te wisselen bij drie winkels (sportkleding, gewone kleding en speelgoed). Zuidhorn wilde dit systeem met papieren vouchers verbeteren. Het moest digitaal, sneller en flexibeler! De gemeente ontwikkelde een platform voor het aanvragen, toekennen en afhandelen van het ‘Kindpakket’ met behulp van blockchain. Voor de burger betekent dit overzicht, snelheid en gebruiksgemak. Producten zijn direct online te bestellen zonder formulieren en wachttijden. De gemeente kan bepalen gedurende welke periode het budget kan worden uitgegeven en bij welke winkels. Zo wordt ervoor gezorgd dat het budget voor kinderen in armoede wordt besteed aan het juiste doel. Ook is een toepassing gebouwd, waarmee een aangesloten ondernemer de QR-code van de gebruiker scant, in een eigen app het te betalen bedrag intoetst en het bedrag direct wordt betaald aan de ondernemer. Lees meer over de aanpak van Zuidhorn rond het kindpakket.

  • Publieksprijs: Whatsapp verzendlijsten van de Gemeente Dongen

De gemeente Dongen gebruikt Whatsapp verzendlijsten om inwoners te informeren in het geval van werkzaamheden. De gemeente kan in één klik alle contacten uit de verzendlijst een bericht sturen. En bewoners kunnen één-op-één reageren. Deze persoonlijke verbinding zorgt ervoor dat inwoners en gemeente sneller bekend zijn met elkaars wensen en daardoor dichter bij elkaar komen. Meer over deze proactieve vorm van communicatie vind je op de website van GemeentePioniers 2.0.

De genomineerde pioniers

Benieuwd naar de rest van de genomineerde initiatieven? Lees hieronder meer over de innovatieve aanpakken op het gebied van digitale dienstverlening!

  • Webapptool van de gemeente Steenwijkerland
    De webapptool wordt gebruikt door Steenwijkerland om burgers makkelijk en laagdrempelig te informeren en te betrekken bij beleid van de gemeente. Zo ontvangen inwoners in Steenwijkerland tijdens een raadsvergadering stellingen via de app waarop ze thuis vanaf de bank direct kunnen reageren. Lees meer over de webapptool.
  • Social messaging van de gemeente Drechtsteden
    Bij de Drechtsteden wordt via live chat en whatsapp gecommuniceerd om snel en gemakkelijk de vragen van inwoners te beantwoorden. Binnen 40 seconden moet het KCC antwoord geven op een chat. Supersnelle service dus! Lees meer over de aanpak van Drechtsteden.
  • Intelligente ‘tegels’ van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
    Voorheen werden aanslagbrieven waterschapsbelasting verstuurd via de post, maar dit is flink veranderd. De huidige aanslagbrief -die als PDF naar de berichtenbox wordt toegestuurd- is voorzien van intelligente ‘tegels’ waarmee direct vanuit de PDF kan worden doorgeklikt naar een digitaal loket van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Lees meer over deze intelligente ‘tegels’.
  • Linea recta van de Gemeente ‘s-Hertogenbosch
    ‘s-Hertogenbosch ontwikkelde een online transactievoorziening voor spoedaanvragen van verschillende uittreksels BRP en afschriften Burgerlijke Stand. Lees hoe Linea Recta werkt.